Motorrenovering

BERGSHAMRA VARV

......i Roslagens famn....

Vi är auktoriserade för följande motorer : Evinrude, Tohatsu, Mercury, Suzuki, Johnson och Mariner utombordsmotorer, Vetus och Lombardini diesel samt Mercruiser inombordsmotorer.

Vi har specialiserat oss på moderna motorer - datadiagnostik, insprutningssystem, växelhusrenoveringar mm.

 

Våra mekaniker går årligen utbildningar hos motorleverantörerna och vi har moderna och utrustade verkstäder för Evinrude E-tec generation 1 och 2, Mercury 4-takt, Verado och Optimax, Suzuki EFI 4-takt mm.

 

 

Växelhusoljan måste bytas varje år och den gamla oljan är en bra referens till hur drev, lager mm mår i växelhuset.

Är oljan ljus och genomskinlig är allt i sin ordning, är den svart bör man byta oftare, är den grå har det läckt in vatten i växelhuset - lämna in för omtätning.

Kommer det metallspån ut med oljan måste man ta isär växelhuset och se vad som hänt.

Att svetsa på ny skedda kan vi göra, om inte "brottet" är för nära torpeden-då kan huset slå sig.

En mindre skedda, upp till ca 60 hk , kostar 2.700:- för skeddjobb, ska vi spackla och lacka tillkommer 2.200:-

En större skedda, över ca 70 hk, kostar 3.100:- för skeddjobb, ska vi spackla och lacka tillkommer 2.800:-

 

En motor som får för lite bränsle, för lite olja, för lite vatten mm går till slut varm och kolven vidgar sig av värmen - motorn "skär" i värsta fall.

 

Även felaktigt bränsle, fel sorts tändstift, fel storlek på eller skadad propeller påverkar motorns prestanda.

 

Motorns tändstift berättar mycket om hur förbränningen är och hur motorn mår.

Ett vanligt "kompprov", dvs tryckprov berättar om motorn mår dåligt, men vad som hänt får man oftast bara fram av ett "cylinder leak test" eller en demontering.

Rätt tändstift är viktigt - det sitter ofta fel i motorer vi får in. Länk HÄR till lista

HÄR lista till stiftens uppbyggnad.

 

 

Ibland är det tyvärr för dyrt att reparera, vevaxelbrott mm brukar innebära att reparationskostnaden blir för hög för att motivera en reparation.

 

För nyare motorer kan man teckna en motorförsäkring, men i de flesta fall måste man dock köpa en ny motor.

Vi har en hel del reservdelar hemma till våra motormärken, men kan inte ha full sortering. Det vi inte har hemma tar ca 2-4 vardagar att få hem.

Klicka på motormärket så öppnas reservdelskataloger eller tillbehörssida. Mejla sedan vad du behöver, eller gå in på vår webshop och beställ.

 

Tänk på att båt och motor måste vara försäkrade innan de lämnas in till oss. Det är även bra om du meddelar motornummer redan vid bokning av jobb.