Vi började jobba med Suzukis utombordsmotorer i februari 1999.
Vi sålde sedan 1986 Johnson och Evinrude, som hade samarbete med Suzuki om motorleveranser av 4-taktare, och gick då motorkurser hos KGK och blev auktoriserade även Suzuki.
Det var Åke Tryggvesson som höll i utbildningen och vi hade sedan mycket kontakt om motorerna - det var många Evinrude/Johnsonsäljare och verkstäder som inte gillade 4-taktarna, utan tyckte 2-takt och Ficht var det bästa, så vi som började skruva med 4-taktarna fick mycket jobb.
Vi fick väldigt bra kontakt med folket på KGK-motor och fick även tillgång till Autokatalogen, där vi kan köpa allt förbrukningsmaterial som elkabel, sprayer, oljor, batterier, polermedel, verktyg, batteriladdare, båtvärmare, arbetskläder mm, mm.
Vi kände redan flera av de som jobbade på KGK och kom fort in i deras återförsäljarled - som kuriosa kan nämnas att farfar/gammelfarfar Elis, som startade vårt varv, hade Knut-Göran Knutsson själv som båtkund, på 40 och 50-talet
Vi tyckte motorerna var jättebra, Tobias tävlade med 15 hk i T-15 och KGK-Suzuki var ute och besökte oss flera gånger 2000-2002.
De ville såklart att vi skulle sälja Suzuki också, inte bara mecka och serva. I slutet på 2003 kom en kollegas, Huges marinas, "Suzukikille" ner till oss och sökte jobb och vi kom överens om att han, Fredrik, skulle börja hos oss under vintern. Då ringde KGK-Suzuki direkt och sa att nu måste vi bara satsa på Suzuki.....och det gjorde vi.
Vi fick en hel del jobb och skaffade direkt diagnostikutrustning och specialverktyg.
Suzuki lanserade sin första utombordsmotor, D 55, 1965
Det var en 1-cylindrig 2-taktare på 5,5 hk.
Företaget Suzuki Loom Works startade redan 1909, av Michio Suzuki och tillverkade från början stickmaskiner.
Idag är man ett modernt företag som tillverkar bilar, motorcyklar, utombordsmotorer, ATV:s mm
27 oktober 2022 nådde man 4 miljoner tillverkade utombordsmotorer!!